2011. október 17., hétfő

Birsalmahabtorta


Ez úgy volt, hogy már tavaly piszkálni kezdte a fantáziámat, hogy kellene egy tortát készíteni birsalmával....de elmaradt.
Aztán jött az idei birsalma szezon, érlelődött, érlelődött, a terv, egyik héten ilyen verzió, másik héten másik, aztán tanácstalanság, újabb terv.    Most hétvégén teljesen beérett a gondolat,  s  rámtört  a vágy (szó szerint), és nem volt menekvés, megkellett csináljam ezt a tortát. Persze délután (mondhatni este) tört rám ez a vágy/kíváncsiság, de ez nem akadályozott meg semmiben...

Nem mindent így terveztem el, pl. a tetejére diós habcsókokat akartam készíteni, de a sütőben a hab meggondolta magát, és nem lett kis csúcsos szépség, hanem macaronra (megjegyzem, macaront még csak képen láttam, és soha nem is próbáltam készíteni itthon) hajazó csókok lettek (ami nem gond, de mégegyszer kétlem, hogy így sikerülne...). Ha már macaron a kinézete, akkor legyen töltve, töltöttem, a torta saját krémjével, tálalás előtt, mert szinte biztos voltam benne, hogy lágyítana a habot (így is van).

A torta pár éves befőttből készült, szóval ha befőttünk van, tehát nem szezonfüggő. Természetesen használhatunk friss gyümölcsöt is, de akkor főzzük meg frissen befőttnek kis szegfűszeggel ízesítve.


Készítettem hozzá: 4 tojásból diós vizespiskótát,  egy adag birsalmahabkrémet, és a krémből kimaradt tojásfehérjéből diós habcsókot.

A laphoz:
4 tojás
4 ek víz
8 púposabb ek liszt
4 púposabb ek darált dió
8 csapottabb ek cukor
1/3 kiskanálnyi sütőpor

Két  sütőpapírra rajzoltam 1-1 25 cm-es kört.
A tojásfehérjét vízzel együtt felvertem, bele a cukort, keményre vertem. Hozzáadtam a sárgákat. A lisztet a diót és a sütőport elkavartam, majd fokozatosan a habhoz adtam.  A két kirajzolt körre elosztottam a piskóta masszát, majd vonalig kikentem, 175 fokra előmelegített sütőbe sütöttem.

A krémhez:
4 dl birsalmabefőtt leve (nekem kb 250 ml volt, pótoltam almalével)
4 tojássárga
50 g liszt
cukor ízlés szerint (én kb. 4 csapott evőkanállal tettem)
20 g étkezési zselatin (lehet csökkenteni, szerintem ez így kicsit sok bele)
1 dl tej
6 dl nagyon hideg tejszín
3 ek porcukor
kb 400 g birsalmabefőtt (lé nélkül)

A birsalmát apró darabokra vágtam.

A lisztet a tojássárgáját és egy kis birsalmalévet csomómentesre kavartam, majd hozzáadtam a cukort, és a többi birsalmalevet, és sűrű péppé főztem, vízfürdőbe kihűtöttem.
A zselatint a tejbe elkevertem, majd oldódásig melegítettem, félre tettem kicsit hűlni.
A tejszíne a porcukorral keményre vertem, majd pár kanálnyit elkevertem a birsalmás pépbe., majd a kettőt összeforgattam. Hozzá adtam (állandó keverés mellett) a zselatint. Kb. 4 evőkanálnyit félretettem a habcsókokhoz, a többibe belekevertem a kockázott birsalmát.

Formába tettem egyik lapot, rátettem a krém felét, rá a második lap, rá a maradék krém, majd ment a hűtőbe éjszakára dermedni.

A habcsókról nem írnék különösen, igazából én sem értem mi történt, szerintem következő alkalommal nem így sikerülne, a recept ami szerint dolgoztam az ITT található.  Én 4 tojsáfehérjéhez növeltem arányosan az adagokat mindenből, a menete is ugyanaz volt.  Terveimbe egy jó kis csúcsos, egymásba sülő apró habcsóktető szerepelt, hát ez nem jött össze, de nem bánom, ez is tetszik :)

A torta nagyon finom lett, a dió és a birsalma szerintem tortába is nagyon jó páros (készítettem már velük pitétrétest) .
Amit másként csinálnák, diósabb lapot készítenék hozzá, mert elbírná az erősebb kontrasztot. Pl EZT a lapot, ugyanúgy 2-be osztva. A másik, kevesebb zselatint tennék bele, mondjuk 15 grammot (én jobban szeretem ha lágyabb kicsit a krém).

17 megjegyzés:

Erika írta...

Nagyon mutatós, szép lett, ügyes vagy!

szepyke írta...

Kiskukta, megint valami csodát alkottál! Gratulálok!

Mézeskalács írta...

Ez a torta maga a menyország!!! Eszméletlen finom lehet, mindenképpen meg kell kóstolnom!!!

Hankka írta...

Nagyon szép is lett, és a dió-birsalma párosítással nagyon finom is lehet! Habcsókkal is biztosan szép lett volna, de így is különleges a díszítés!

Unknown írta...

Huh ezért komolyan megérné szeretni a birsalmát, de nem megy :) De eszméletlen jól néz ki, és a macaronok is guszták a tetején! Gratula :)

M@rti írta...

Neked még az "elrontott" dolgok is gyönyörűre sikerülnek. Nagyon guszta!

Piszke írta...

Nemcsak hajaz a macaronra szerintem, hanem az is :)

tejszínhab írta...

Ez már műalkotás! Nagyon szép lett!! :)

haNa írta...

Ez valami fantasztikus alkotás...és hogy birsből?! Nekem ez KELL! :) Köszönet érte minden birs fan nevében! :D

Gál Edith írta...

GYÖNYÖRŰ!!!!!!
NAGYON-NAGYON ÜGYES VAGY!!!!

Linyah írta...

Nagyon szép! És milyen finom lehet birsalmával! :)

Katucikonyha, írta...

Gyönyörű és persze nagyon finom is lehet, én azt hittem, direkt macaronnak indult. :-)

Chef Viki írta...

Atyaúristen :-)

Jámborné Budai Mónika írta...

Csoda szép!!!
Nincs mese meg kell csinálnom,mert megszeretném kóstolni!

Bianka írta...

Gyönyörű torta

Éva írta...

Nagyon szép lett a tortád! Imádom a birsalmát, gondolom nagyon finom lett a krémmel !

Kiskukta írta...

Köszönöm mindenkinek:)

Marty, köszi! Azért vannak nem sikerült elrontott dolgaim is, de én azokat nem fotózom...

Piszke, egy igazi macaron szakértőnek hiszek, köszönöm!

Mónika, remélem elnyeri tetszésedet :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails