2010. január 25., hétfő

"Fekete-fehér" torta pöttyös csokigallérral

Nagylányunk nyári gyerek, és nyáron van a névnapja is (legalább is amiről eddig tudtam), ezért mindig búslakodik, hogy nem vihet az oviba tortát. Nemrég beütöttem a nevét a keresőbe és rábukkantam a Wikipédián, hogy van még névnapja január 23-án is és február 2-án is. Úgy döntöttük, hogy a januárit kinevezzük névnapnak, amire készül a torta az oviba. Péntekre terveztem a tortáját, de aztán annyi más tortát készítettem, hogy letettem a szándékomról, gondoltam majd hétfőre. Közben a nagylányunk lebetegedett, már pénteken sem volt oviba, de a tortát ugyanúgy meg akarta kapni.
Pár hete egy kedves olvasóm küldött pár képet saját készítésű tortákkal, és volt közte ilyen csokigalléros is, és málnával volt megrakva a teteje, nagyon jól mutatott, nagylányom egyből megrendelte tőlem már akkor névnapjára, a málnáról most télvíz idején lebeszéltem, mondtam, hogy majd megkaphatja málnástól a szülinapján, de azért a csokigallért elkészítettük.

És végre valami sikerélményem is volt csokival való díszítéssel kapcsolatban, ennyire rég nem örültem az elkészült tortának! Úgy érzem, hogy mostanában több ilyen galléros torta is készül majd a konyhámban.

A kedves olvasóm elküldte a linket a videóval (linkre kattinva megtekinthető), ahonnan ő lemásolta a gallér készítésének a menetét, nem bonyolult csak kicsit időigényes, de megéri kipróbálni.

Először is a gallérról írnék pár szót. Nem mikróban olvasztottam hozzá a csokit, hanem szokásos módon kevés olajjal együtt gáz fölött, vigyázva hogy nem hevüljön túl, így könnyen vágható volt a végeredmény, és nem repedt (ezen azért is változtattam, mert az olvasóm írta, hogy nagyon törékeny volt neki az elkészült a gallér). Szóbahőn nagyon lassan szilárdul meg a fehér csoki, mikor meguntam a várakozást húgom segítségével átvittük a jó hűvös kamrában, ott pár perc alatt megkötött. A videón látszik, hogy a készítőnek sok fehér pötty lejött kenés közben, én óvatosan bántam vele mint egy hímestojással, így egy pötty sem vált le.
Amit másként csinálnák az az, hogy mielőtt a fehér pöttyöket kinyomom kicsit várok hogy dermedjen már a zsákban a csoki, hogy ne terüljön annyira, így szerintem elkerülhető, hogy a tej vagy étcsoki rákenésekor túlságosan ne vékonyodjon el, és így nem üt majd át helyenként a barna csoki színe, de ez csak feltételezés.
22 cm tortaformában sütöttem a tortát, a gallért szélessége kb 7,5 cm volt, így ehhez felolvasztottam 70 gr fehér csokit 1 ek olajjal, kb 50 elég lett volna, és 150 gr tejcsokit ebből is elég lett volna kb 130 gr, de ezt pontosan nem lehet kiszámolni (és ebből az adagból készült még a két csillag is).
Aldiban kapható csokikat használtam hozzá, tejcsokiból a Riquet márkást, ami a múlt héten 99 Ft volt, fehérből 1 fajta van, mindkettő bevált hozzá.
A tortához sütöttem 4 tojásból vizes piskótát, már rég furdalja az oldalamat, hogy vizes piskótát lehet-e sütőpor nélkül sütni, most kipróbáltam, lehet, kb 1 cm-el alacsonyabb lett mint sütőporos társa, de szerintem még így is jó eredmény. 22 cm formában bő 4,5 cm lett a piskóta 4 tojásból. Tettem egy szűk kiskanál sikért is a liszthez, mert a lányok pótmamája mindig mondja, hogy azért nem kellet rég a piskótába sütőpor, mert jó volt a lisztek sikértartalma, és megtartotta a légbuborékok falát, ezért úgy döntöttem, hogy megpróbálom, hogyan viselkedik a piskóta ha teszek bele sikért is. Bevallom, mikor a lisztet hozzászitáltam, akkor nem gondoltam hogy bármi jó kisül belőle, összeset az egész, de azért csak megsütöttem, felnőtt, és nem eset kicsit sem vissza a végén. Mikor kihűlt ketté vágtam.

Hozzávalók a piskótához:
4 tojás
4 ek víz
8 ek liszt bőven mérve(ebből 1 ek kakaó volt, nekem lehetett volna kakaósabb, férjemnek így jó)
8 csapott ek cukor
csipet só
pár csepp citromlé
1 csapott kk sikér (természetesen aki akarja tehet bele 1 kk sütőport, akkor a sikér elhagyható)

A forma aljába papírt vágunk, oldalát nem kenjük ki semmivel, így jobban rá tud tapadni a massza.
A sütőt beállítjuk 175 fokra.
A tojását szétválasztjuk, a fehérjéhez hozzáadjuk a vizet, sót, citromlevet.
A lisztet elkeverjük a kakaóval és a sikérrel.
A fehérjét felverjük, majd több részletben hozzáadjuk a cukort, kemény habbá verjük (kb 10 perc)
Hozzáadjuk a sárgákat, ezt már óvatosan kavarjuk hozzá, majd a a lisztes keveréket rászitáljuk és kézi habverővel hozzákavarjuk. Belehúzzuk a formába, majd kicsit felhúzogatjuk a masszát a forma falára.
Forró sütőbe tesszük, majd megsütjük.

Hozzávalók a krémhez:
4 dl tej
4 púpos ek liszt
1 tojás sárgája
1 rúd vanília (vagy 1 cs vaníliás cukor)
170 gr vaj
150 gr porcukor

A tejet, lisztet, tojássárgát csomómentesre kavarjuk,belekaparjuk a vaníliamagokat is, és a hüvelyt is beletesszük, majd sűrű péppé főzzük. Vízfürdőbe tesszük hűlni, néha belekavarunk.
A szobahőmérsékletű vajat a porcukorral kihabosítjuk, majd hozzá adjuk a lehűlt pépet (a vanília hüvely eltávolítjuk), majd jól eldolgozzuk.

Ezenkívül került még bele két réteg étcsokival bevont keksz, amit egyszerűen 130 gr felolvasztott étcsokival (tortabvevonó, ez is Aldis) megkentem a megfelelő darabszámú vajas kekszet, ezt célszerű hamarabb megcsinálni, hogy megkössön rajta a csoki.

A rétegzés: egy kakaós piskóta, rá a krém kb 1/3-a, rá egy sor keksz, csokis felével lefelé, rá a krém másik harmada (ezt szívem szerint kakaóval kevertem volna össze, de férjemnek úgy már túl csokis lett volna), majd erre megint keksz jött, csokival felfelé, rá a maradék krém, rá a piskóta. Kicsit megnyomkodtam, hogy kevés krémet tudjak az oldalán vékonyan elkenni.

A tetejére mielőtt a csokigallért rátettem volna 2 dl tejszínt kentem rá, eredeti terv az volt, hogy kiskanállal tejszínhabgaluskákat szaggatok rá, de ahhoz legalább 4 dl tejszín kellett volna, és csak ennyi volt itthon.
A gallért akkor tettem rá, mikor még nem száradt meg a csoki, de már tartása volt, és jó hogy itt volt húgom, mert besegített a csík tartásába, két kézzel kicsit macerásabb lett volna megcsinálni.

Férjem szerint mostanában ez volt az egyik legfinomabb torta.

Ui: a keksznek kell minimum fél nap puhulás.

40 megjegyzés:

egycsipet írta...

Helyes lett és biztosan finom is! :) Én fázok ezektől a csokis dekorációktól, pedig talán tényleg csak rá kellene szánni magam. :))

Felhőlány írta...

Csíkos és pöttyös! Remekül néz ki! :))

sedith írta...

Már megint egy csoda! Biztos finom is volt, bár én is tartok a túl csokis, túl kakaós dolgoktól!:D Éppen ezért még sosem csináltam csokis tortát itthonra. :P

margit2 írta...

Hú de klasszul összehoztad!... Nagyon tetszik!!! :-)

Névtelen írta...

A torta nagyon pazar, én biztos hogy nem mernék ilyennek nekiállni!
(Bocs hogy megkérdezem, de a másik lánykád nem mondta, hogy ha a tesónak 2 névnapi tortája van egy évben, akkor neki is kell egy "második névnap" és egy második torta?)

Kiskukta írta...

Egycsipet, tudod, gyakorlat teszi a mestert! Én még távol állok ettől csoki téren, de gyakorlok:D

Felhőlány, köszi!

Én nagyon szeretem a nagyon csokis dolgokat, de nem csak magamnak sütök, ezért nem csokizom agyon, de erre férjem azt mondta, hogy ennyi csoki kifejezetten jót tett neki.

Margitka, köszi!

Kiskukta írta...

Névetelen, örülök, hogy tetszik.
A kicsi lánykám még nem fogja fel ezeket a dolgokat, a nagynak meg a névnapja eddig nem volt megünnepelve külön, épp azért mert pár nap különbséggel van a szülinapja után, de ezután ez lesz megtartva, de itthonra nem mindig fog készülni tora, hanem csak az oviba, ez most egyedi eset volt. Kicsi lányomnak meg februárban lesz a szülinapja, szóval ha ovi érett lesz akkor nem marad ki ő sem a jóból.

Zsiri írta...

Nagyon aranyos torta, és biztos finom is lehetett :)

esper írta...

Szia Kiskukta, gyönyörű tortákat kreálsz!!! Apukámnak jövő hónapban lesz a szülinapja és Tőled remek ötleteket kaptam hozzá! Kár, hogy előbb nem akadtam Rád, mert lánykám kastélytortát kért, és látom, hogy szupert alkottál abban is, de a lányom szülije már megvolt..majd jövőre..bár lehet, hogy arra már más lesz a kiívánsága:) A gallérkészítési videót szívesen megnézném én is. Üdv Esper

Kiskukta írta...

Zsiri, köszi!

Esper, örülök, ha találtál jó dolgokat a blogomon! A videót belinkeltem, ott ahol írom, hogy az olvasóm elküldte a linkjét is a videónak, itt a link zöld színű, rákattintva visz a videóhoz.

Kata írta...

Már megint gyönyörű a tortád, ez a pöttyös díszítés nagyon különleges!

Moha írta...

Ez megint gyönyörű lett! Nagyon jó ötlet ez a csokis kekszréteg bele! Ki fogom próbálni.

Mary írta...

Ámulok! Gyönyörű lett!

Andi írta...

Én is csak ámulok! Nagyon szép lett!
Boldog névnapot lánykádnak!

Andi írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Gál Edith írta...

GYÖNYÖRŰŰŰŰŰ!!!
Még egy csoda!!!
Már nem is találok szavakat:)))
FANTASZTIKUS!!!!!

christaylor írta...

én a te tortáidat fel sem merném vágni. felőlem ott szikkadhatnának hetekig az asztalon, mutogatnám mindegyik vendégnek, hogy milyen gyönyörűek.csak akkor sosem tudnám meg, hogy milyen finomak!
ez a pöttyös ez olyan igazi csajos torta! :)

Kiskukta írta...

Kata, köszi! Igen szerintem is különleges, és nagyon finom is!

Moha, képzeld, ez véletlenül ötlött belém, hogy ezt is tehetnék bele. mivel sokszor van egy kis maradék krém, meg piskóta így azokat összerakom, legutóbb raktam közzé kekszet(igaz akkor nem csokisan) is , mert aránytalanúl több volt a krém, és nagyon ízlett is meg tetszet is benne, most direkt került bele, a csoki sem rontott rajta egyáltalán:)

Mary, köszi!

Andi, köszönöm!

Edith, neked is köszönöm!

Christaylor, én bizony fel merem vágni, mert ezért késztem:D De megértelek azért, köszi!

Jade írta...

Eszmeletlenul szep lett ez is!

Jade írta...

Megneztem a linken levo videot is. A tied sokkal szebbre sikerult! Gratulalok!

Andi/cuki írta...

Gratulálok,már megint tudtál újat mutatni!:-)))Nagyon ügyes voltál,ügyesebb,mint a minta....

Anna írta...

Te Mester! Mindent elmondtak az előttem beszélők! GRATULA!!! Nagyon ügyes vagy!

Kiskukta írta...

Judith, Ottis, Andi és Anna, nektek is köszönöm!

Anna írta...

én is megnéztem a videót és a tied tényleg szebb! kedvet kaptam rá... neki kell lássak!!!

szepyke írta...

Nah, kész. Eldobtam az agyamat, de tényleg. Apám, pöttyös torta. Lehet, hogy inkább ilyet kérek???
Hihetetlen ügyes vagy, nem jutok szóhoz!

Kiskukta írta...

Anna, akkor hajrá, neked is menni fog!

Szepyke, már vártam mikor veszed észre! Amíg készült sokszor az eszemben jártál... Mit szólnál ahhoz, hogy egyik névnap(megjegyzem ugyanazon a nap van a névnapunk), másik szülinap?

szepyke írta...

Óóóóóóóóóóóó! Az ajánlat kecsegtető, sőőőőőőt!:)
Te a N-el kezdődő nevet kaptad??:)

És hülye kérdés, pirosban is lehet kérni???:))
Jó, vicceltem!:) Kész vagyok tőled, hogy miket csinálsz. Én még egy golyó formájú kókuszgolyót sem tudok meggyúrni, mert vagy tojás, vagy lapított tojás formája lesz, Te meg...
Apám, nem hiszem el, de tényleg.

Kiskukta írta...

Igen, az N-el kezdődő:))
Majd gondolkodom, de nem hiszem, hogy tudnék piros csokit készíteni:D

szepyke írta...

Rózsaszín?:)

Kiskukta írta...

Meglátom majd:)) Ígérni nem ígérek semmit, csokit nem festettem, nem tudom hogy viselkedne utána....

szepyke írta...

Ne hülyéskedj, vicceltem!:)

Viszont, kellene nekem ötlet piros ételfestékkel kapcsolatban. Van valamelyikkel kapcsolatban véleményed, hogy melyik jobb, rosszabb, természetesebb, stb?

Kiskukta írta...

Attól függ mit akarsz festeni, és mennyire intenzív színt akarsz. Sajna pirosba nem igazán van természetes, esetleg ha csak rózsaszínt szeretnél akkor próbálkozhatsz egy kis céklalével (már a nyers cékla kifacsart levére gondolok, nem pedig a saláta levére), de ezt még nem próbáltam, de tervbe van, talán jövő héten lesz alkalmam kipróbálni. Meggyszörpöt már próbáltam, de az nem igazán fest.
Folyékony ételszínezővel pl amit a Tesco forgalmaz, azzal is csak enyhébb színeket tudsz elérni, legalább is fondant, marcipán vagy ilyesmiben, mert lágyítja nagyon a masszát, ezért sokat nem tehetsz bele. Én zselés színezőket használok, a Sőregitől rendeltem,pl mézeskalácsot (az adventi koszorúm) nagyon jól megfogta kevés is, de fondanthoz hogy piros legyen sok kell abból is, már ekkor is romlik a fondant állaga. A Bakónál lehet kapni por állagú festéket, én olyant még nem használtam, mert még nem jutottam hozzá, de el tudom képzelni, hogy az lehet a legjobb sokmindenhez, mert nem változat sokat semmi állagán.

szepyke írta...

Nézd meg, amit ma feltettem, ebbe kellett volna, vagyis ebbe fog kelleni, de valami természetes kellene, mert ez így nagyon mű. Bár, nem hinném, hogy van természetes kék ételfesték..

http://szepsegtar.blogspot.com/2010/01/csak-kep-hogy-borzoljam-kedelyeket.html

mariam írta...

Nagyon szép lett a tortád!:-)
Ezt a csokikeretes megoldást már alkalmaztam én is, kicsit macerásnak találtam, mert valóban könnyen tört, amikor ráillesztettem az oldalára, megkínlódtam vele. Ettől eltekintve valóban dekoratív tud lenni.

Kiskukta írta...

Receptgyűjtő, ezzel a csokival és olajjal melegítve nem volt törékeny. A macerás része nekem csak a felehehelyés volt, mert hosszú a csík, egyedül nehéz vele bánni, de húgom rásegített tartani, így könnyen megoldottuk.

Névtelen írta...

Kedves Kiskukta!

A segítségedet szeretném kérni egy torta elkészítésében! A fekete-fehér tortádat szeretném elkészíteni csokigallérral Édesanyám születésnapjára, viszont több bibi is van. Nekem csak 25 illetve 18 cm-es tortaformáim vannak és diabetikusra kellene átvariálnom mivel cukorbeteg szegény. A 18 cm-es tortában sütném inkább csökkentett szénhidrátú lisztből és diabetikus csokival.Szeretném megkérdezni, hogy a mennyiségeket hogyan csökkentsem hogy szép mutatós, nem vastag, élvezhető tortája legyen.Nagyon várom a véleményedet!!!

Egyben gratulálnék is a sok remekműhöz amiket elkészítettél, az oldalért teljesen odavagyok!!

Előre is köszönöm!

Üdv:Évi

Kiskukta írta...

Évi, bevallom, nem is igen szoktam olyan kicsi formát használni, így bizonytalan vagyok. szerintem két tojásos vizes piskóta elég lenne hozzá, simából a 2 tojsásost kevésnek tartom, a 3 lehet sok. a másik meg az, hogy nem szoktam ilyen lisztel dolgozni, így azt sem tudom, hogy azzal hogy működne a dolog. neked nincs bevált recepted a lapokhoz? Ha nincs, akkor inkább cukros Katánál néz körül, ő is cukorbeteg, de sok sütit készít, persze diétát betartva.
http://cukroskata.blogspot.com/

Névtelen írta...

Köszönöm a gyors választ!Körülnézek az oldalon.

Üdv:Évi

Hanna írta...

Nem csak mutatós,igazán finom torta is egyben. Nekem sajnos a gallér nem sikerült, vagyis sikerült, csak nem lett pöttyös. A fehér csoki ugyanis amint megolvadt darabos, grízes állapotban visszaszilárdult, szinte porszerű lett. Nem írnátok egy konkrét fehércsoki márkát, ami nálatok bevált? Én azzal a magyar fajtával próbáltam, aminek a neve a "kis tehén becézve".(Azt már nem is merem megkérdezni, hogy diabetikusból van e, ami olvasztás után formázható :S) Köszi szépen! További nagyon kellemes sütögetést: Hanna

Kiskukta írta...

Hanna, örülök, hogy jó lett a tortád. Én az Aldiba veszem a fehércsokit, ha jól emlékszem Mauxion vagy mi a márkaneve, ritkán veszem az az igazság.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails