2009. augusztus 21., péntek

Szülinapi váras torta-VKF

Lassan már két hete, hogy megtartottuk nagylányunk szülinapi zsúrját, és bevallom, szívem szerint már rég megírtam volna ezt a bejegyzést, de mivel épp témábavágó volt a VKF kiírás, ezért próbáltam türtőztetni magam a határidőig (majdnem sikerült, de csak azért teszem most 1 nappal hamarabb be, mert pár napig nem leszek itthon, remélem ez nem gond)
Nagylányunk már 5 évet töltött, eddig nem volt nagy igényű a szülinapjával kapcsolatba, de a mostanira már kishúga szülinapja óta (ami februárban volt) készül. A készülésére nagy hatást gyakorolt az "Eperke" című mese is, abból pedig az a rész, amikor Alma baba szülinapját ünneplik. (És van egy olyan érzésem, hogy az igényei, ötletei ahogyan ő nő úgy nőnek vele eggyütt.)
A lényeg az, hogy a mesében készítenek meghívókat is, pillangókkal , így nekünk is készítenünk kellett ( a mesébe ezek a meghívók el is repülnek a meghívottakhoz, szomorúan vette tudomásul, hogy ezek nem fognak). A pillangókat ő színezte és ragasztotta rá.

Ajándékkal is akart kedveskedni kis barátainak, az ötlete varázspálca volt, amit szintén közösen készítettünk el. Itt is a ragasztás volt a feladata.
A menü meg mini pizzás csiga volt főételnek, ropogtatnivaloknak meg sajtos stangli, magvas-rozsos pálcikák, anzac keksz és gyömbéres keksz volt.
A tortát valójában már nem is emlékszem pontosan, hogy mikor döntötte el hogy milyen legyen, élég rég, így volt időm kigondolni, hogy hogyan is készítsem.
Először is sütöttem négy-négy tojásból két laptot az aljának.
Hozzávalók:
35 dkg finom liszt
20 dkg cukor
4 tojás
8 dkg cukor a tojáshabba
1,5 dl tej
1,5 dl olaj
1 vaníliás cukor
1 cs sütőpor
A tepsim hasznos tere az 28x37,5 cm.
A tojásokat megmossuk, a fehérjét szétválasztjuk a sárgáktól.
A fehérjébe teszünk pár csepp citromlevet és egy csipet sót, így könnyebben fel tudjuk verni, a tojás legyen szobahőmérsékletű.
A 20 dkg cukrot keverőtálba tesszük, rámérjük a tejet és az olajat, rátesszük a tojássárgákat.
A lisztet kimérjük, a sütőporral elkeverjük.
A tojásfehérjét felverjük, mikor már kemény hozzáadjuk a vaníliás cukrot, ezzel jó kemény habbá verjük.
A cukrot a tejjel, olajjal és tojással kissé elkeverjük, majd hozzáadjuk a sütőporos lisztet, ezzel jól kidolgozzuk(mixerrel kb 3-4 perc), mindaddig, míg látható világosodást nem látunk a masszán. Ekkor hozzákeverjük a kemény habot, már csak kézzel vagy a mixer villáival, vagy egy kézi habverővel összedolgozzuk a két masszát. Nem kell annyira óvatosan mint a sima piskótát, de azért agyon ne gyötörjük.
Majd a tepsibe tesszük, 180 fokon sütjük tűpróbáig.
Majd 2 tojásból sütötem a tetejére szintén két lapot egy 18 cm-is tortaformában. A tésztát egyszerre kavartam ki, majd elosztottam, és külön sütöttem meg.
Ezután jött a faragás. (Az első két kép tudom, hogy borzasztó, de azért ide teszem, hogy segítséget nyújtson azoknak akik vizuálisan könnyebben értik meg a dolgot.)
A nagy lapokat középen kettévégtam, így 4 nagy lapom lett, majd magammal szemben kereszbe fektettem le, mindkét oldalához odamértem a poharat (ez 9,5 cm volt) amivel majd a bástyához vágtam a kis korongokat, majd mindkét oldalról levágtam 9,5 cm csíkot, azaz a pohár szelsségét..
A minden levágott csíkból így 3.-3 kis korongot tudtam kivágni a pohár segítségével. A korngokat félre tettem.
Miután mindkét oldalról levágtuk a 9,5 cm-is csíkot utánna mindegyik lap sarkából a pohár segítségével kivágunk egy negyed kört.


Majd elkezdjük az összerakását az alsó szintnek. Kakaós és vaníliás krémet készítettem.
Hozzávalók a kakaós krémhez:
20 dkg cukor
2 ek víz
2 ek tej
2 ek kakaó
20 dkg vaj (én margarinnal készítettem)
3 tojás
1,5 ek liszt

A cukrot szárazon összekeverjük a lisztel és kakaóval, majd hozzáadjuk a folyadékokat és tojást, azzal jól elkavarjuk egy kézi habverő segítségével.Vastag aljú edénybe állandó keverés mellett sűrű péppé főzzük, a lényeg, hogy főzzük is kicsit, pöfögjön 1-2 percig mint a tejbegríz.
Ezután én hűtőfürdőbe tettem, így csak néha kell belekeverni, nem bőrösödik be olyan hamar.
A margarint vagy vegyük ki jópár órával a hűtőből, hogy tudjon felmelegedni eléggé, vagy ha nem puhult meg eléggé, mert nincs olyan meleg a lakásban, akkor tegyük be mikróba alacsony hőfokon pár fordulatra. Akkor jó, ha szinte már olvad olyan puha. Ez fontos ennél a krémnél, ugyanis csak ekkor lehet igazán jól kihabosítani.
Mikor a margarint kihabosítottuk, adjuk hozzá a kihűlt pépet, majd ezzel is jól dolgozzuk ki. Mikor már jó habos, akkor észrevehető egy jelentős világosodás rajta, szinte kifakul, de majd az állással ismét sötétedik.
Ezt az adagot dupláztam.
Hozzávalók a vanílás krémhez:
6 ek liszt
6 dl tej
2 tojás sárgája
1 cs vaníliás cukor
25 dkg margarin
25 dkg porcukor
A liszből, tejből, tojássárgából, vaníliáscuorból sűrű pépet főzünk, kihűtjük.
A margarint a porcukorral habosra kavarjuk, majd hozzáadjuk a vaníliás pépet, jól kihabosítjuk.
A rétegzés a következő volt:
lap, vaníliás krém, lap, kakaós krém, lap vaníliás krém, lap, bevonásra kakaós krém.
A tervem az volt, hogy minden bástyát is külön külön töltök meg és vonok be krémmel, a megtöltés ment , de a bevonás nem, dölt minde felé közben, ezért hozzáragasztottam a várhoz, így már tudtam vele dolgozni.
Minde bástyát 5 korongból állítottam össze, de kicsit bánom, hogy nem 6-ból csináltam, úgy még látványosabb lett volna a szintkülnönbség.


Ezután betettem a hűtőbe, hogy keményedjen a krém. Szinte egy egész napot töltött a hűtőben, de elég kb 4 óra is rá. Az alsó szintre szinte ráment az összes krém, épp annyi maradt ki vaníliásból, amennyi elég volt a kisvirágok felragasztásához.
A felső részhez az összes lehulló tésztdarabot felhasználtam. Összetépkedtem, kevertem hozzá kb 12 dkg darált diót, kakaót, olvasztottam bele kb 10 dkg csokit (mert a gyerekek miatt nem akartam rummal ízesiteni), öntötte rá megyszörpöt, megydzsemet és vizet, annyit hogy összeálljon. Valójában semmit sem mértem ezen, ízlés szerint tettem bele a dolgokat.
A két lapot középen kettévágtam, hármat használtam fel a felső részhez, tehát két rétegbe töltöttem a leginkább kókuszgolyóra emlékeztető masszát. ( A negyedik lapból még egy tornyot terveztem, el is készült, de a végén nem került rá, mert már így is zsúfolt volt)
Ezután egy könyvet tettem rá , ez is ment a hűtőbe pihetnni.
Másnap a bevonás előtt ezt megydzsemmel kentem át vékonyan. A megydzsemet előtte szitán átpasszíroztam. Ezután bevontam fehér fondantal. Ehhez kb 600 gr fondantot lecsíptem, jól átgyúrtam, ha nagyon kemény, akkor enyhén fel lehet melegíteni a mikróba, margarint is gyúrhatunk hozzá, ha úgy látjuk, hogy töredezik, nem elég rugalmas. Fontos, hogy jól gyúrjuk át, mert nagyon sokat segít a fondantnak, főleg ha a kezünk meleg. Majd a munkafelületet szorjuk be keményítővel, nyújtsuk ki a fondandot nagyobbra mint a torta átmérője, plusz az oldalak, majd a nyújtófa segítségével tegyük rá a tortára. Mikor rátesszük először a tetejét simítsuk rá, nyomkodjuk ki a levegőt, majd szépen az oldalához is nyomkodjuk, húzogassuk hozzá, nyomkodjuk ki a lóla a levegöt. A lelógó részeket deremecővel szépen levágjuk,majd összegyúrjuk, ebből lehet majd az ablakokat, ajtót készíteni.
Az alsó rész bevonásával is így járunk el, csak mivel az krémes nem kell rá dzsemet kenni, és nagyobb darab fondantot nyújtsunk ki. (legyen legalább 120 dkg) Az alsó szint bevonásával meggyűlt amúgy a bajom, mert amíg egyik oldalon elsímítgattam, addig a másik oldalon már annyit száradt, hogy nem tudtam szépen elígazítani, de a hibákat eltakartam a fűvel és a virágokka.

A két szint közé jó ha teszünk kartont. Vágjunk ki egy kicsit kisebb átmérőjű kartondarabot mint a felső szint, majd vonjuk be frissentartó fóliával, hogy ne ázzon el a krémtől.


Hurkapálcákból vágjunk akkora daradot mint amekkora az alsó szintünk magassága, szurkáljuk be négy helyen,
majd tegyük rá a kartont, erre kerüljön a felső szint. Így elkerülhetjük, hogy egymásba sűlyedjen a két szint.

A maradék fondant egy részét színezzük meg 2 az 1-ben kávéval (gondoljunk rá, hogy még zöld is kell fűnek és indáknak), majd először készítsük el a cik-cakkos csíkokat (én a cik-cakos részhez lányaim gyúrmázó kézeletéből kölcsönöztem egy megfeleő ezközt) majd ragasszuk rá. Ragasztónak használhatunk egy kis vizet, amibe egy mogyorónyi fondantot oldunk fel. Csak szűken kenjük meg, különben lecúsznak.
Az ajtót és az ablakokat ollóval vágtam ki.
Az indákat szintén a vizes ragasztóval ragasztottam egy ecset segítségével, a kisvirágokhoz krémet használtam (amit a vaníliásból tettem félre erre a célra), egy zacskóba tettem a krémet , apró lyukat vágtam a zacsi csücskére, ebből nyomtam a virág alá a krémet. A kisvirágokat előre meg kell csináli, mert ki kell száradjanak. A tündérkéket is krémmel ragasztottuk oda.
Nagylányom kérése az volt, hogy hercegnők legyenek a tortáján, de sajnos hercegnőket nem találtunk ilyen apró méretben, így vettük meg a tündérkéket. Azóta a mesét is megszereztük hozzá, most ez a kedvenc.
A díszítést ketten csináltuk, ő is ragasztgatot, pakolta a virágokat, kente az ablakokat a vízzel. Nagyon élvezte. Azt mondta nekem miközbe készültünk, hogy örül mindennek, az ajándékoknak , meg a barátoknak is, de a tortának a legjobban. Lehetett volna sok minde precizebb rajta ha egyedül készítem, de akkor nagy élménytől fosztom meg őt, így meg büszkén mondhatta kis barátainak, hogy ezt ő is díszítette.



42 megjegyzés:

Névtelen írta...

Fantasztikus!!!

Hanna írta...

Gyönyörű, gyönyörű, gyönyörű!!!!!!!!!!!!!!!

Unknown írta...

Gyönyörű lett a tortád, nagyon ügyes vagy! Köszönöm a pályaművet.

lúdanyó írta...

Bocs, Lúdanyó voltam :)

egycsipet írta...

Én már elájultam egyszer, de most ismét: szuper lett a torta! :)

Andi/cuki írta...

Nem talákok szavakat,fantasztikus!!!!!!!!!!

Süti Bazár írta...

Gyönyörű, mestermunka!! Gratulálok!! :-))

Reni írta...

hát ez valami elképesztő. kíváncsi vagyok, ha nekem egyszer lesznek gyerkőceim, mit hoznak majd ki belőlem :)

Tűzpadka írta...

Nagyon kreatív vagy az biztos...látványos lett!

Gasztroboszi írta...

Ez aztán a nem semmi!!!! Gratulálok! Nagyon ügyes vagy! Ilyen csini szülinapi tortát nem minden kisgyerek kap, az biztos! :)

Jade írta...

Ujra leesett az allam! Fantasztikus kezed van! Gratulalok, gyonyoru, egy remekmu!

Moha írta...

Ez nagyon szép lett, már vártam,mikor írod be! Ügyes vagy, és valóban nagy élmény a gyerkőcnek,ha belefolyhat a díszítésbe. Így tanul az utánpótlás:))

Főz és fecseg írta...

Egyszerűen fantasztikus! Magasan van a léc a következő szülinapi tortához.Gratulálok az ünnepeltnek és neked is!

Belly írta...

Noémi,te mindig felülmúlod magad,nekem meg csak marad a leesett áll.Gyönyörű.És Boldog Szülinapot a kis ünnepeltnek:-)

Unknown írta...

Noémi!Ez már művészet!Gyönyörű,de azt megígérhetem,ezt nem csinálom utánad.:-))))

szepyke írta...

Te jóóóóóóóóóó ég! Komolyan kész vagyok tőled! Gyönyörű lett! Gratulálok!:)

Kiskukta írta...

Kedves névetelen, köszönöm szépen!

Hanna/Jazmin köszönöm szépen!

Lúdanyó, mi (akik neveztünk) köszönjük a jó kis témát!

Egycsipet, Andi, Yasmine nektek is köszönöm!

Reni, majd meglátod, nagyon sokat!

Tűzpadka, köszönöm szépen!

Judith, Gasztroboszi, köszönöm nektek is!

Moha, én főleg édesanyámnak köszönhettem, hogy megszerettem sütni, remélem én is meg tudom majd szerettetni a sütést a lányaimmal. Eddig jó úton halad a nagyobbik...

Főz és fecseg, köszi szépen!

Belly, Andrea, Szepyke nektek is nagyon köszönöm!

Wise Lady írta...

Hát ez elképesztő! Nem találok szavakat. Szinte szobrászművészi munka, nagyon ügyes vagy!

Kiskukta írta...

Wise Lady, köszönöm!

ManóAnyó írta...

Hát ezt nem hiszem, hogy bevállalnám! Nagyon jól néz ki. Remélem nekem nem fog Manócskám ilyen tortákért könyörögni :)

Kiskukta írta...

Szia ManóAnyó,attól füg, menyire kapatod el ilyen téren, én már elégé elkapattam, tudja, hogy amit kér megprbáljuk megcsinálni. Persze voltak sokkal nehezebben kivitelezhető várak is amik tetszetek neki,végül közösen megeggyeztünk ebbe.

elisa írta...

A fondatot te készíted, vagy veszed? Hol lehet venni, vagy hogy készíted? Segits.

Kiskukta írta...

Elisa, üdv itt! Én csinálom, a tartalomjegyzékben az alapreceptek közt megtalálod.

Böbus írta...

Noémi le a kalappal előtted, gyönyörőek a tortáid, cukrászdádba nem csinálnak ilyen szépeket. Ha van ötleted decemberre Hananh montana gitár tortát kell készítsek:-)Érdekelne, Te hogyan is csinálnád. A receptet e tortáhpz köszönöm, nagyon jól sikerült.:-)

Kiskukta írta...

Böbus, addig sok idő van, hátha kell én is készítsek egyet, és akkor lefotózom. Formatorta kell legyen, vagy csak rajta a gitár síkba, vagy díszként? És köszönöm szépen a dicséretet!

Böbus írta...

Szia Noémi! FOrmatortában látta egyszer a neten , és áradozott hogy Ő is ilyet szeretne egyszer.
Rendelésre is készítesz???:-)

Kiskukta írta...

Szia Böbus! Írj levelet és megbeszéljük!

melinda írta...

Nagyon gyönyörü a torta.Gratulálok!!!
Az én kislányom most lesz három éves és nagyon szereti a csigling mesét három figuránk van is,kinderhez hasonló tojást vettünk amiben ezek a szereplők vannak.Azt szeretném megkérdezni,hogy amiket a tortára raktál tündéreket hol vetted mert én is szeretnék venni és megpróbálom egy hasonló tortával meglepni a kislányom.Válaszodat előre is köszönöm és mégegyszer gratulálok!!!Melinda.

Kiskukta írta...

Szia Melinda!
Ha jól emlékszem a Cora-ban vettük, az biztos, hogy egy nagy bevásárlóközpontban, és az is biztos, hogy szettbe volt.

Kétbalkézmami írta...

Szia Kiskukta!

Fantasztikusak a tortáid!!! A saját és testvéreim gyerekei most kerülnek abba a korba, hogy "rendeljenek" majd, így sok ötletet merítek majd tőled. Azt szeretném kérdezni, hogy hogyan varázsolódik ki az emeletes tortákból a karton és a frissentartó fólia? Köszönöm a segítséget!
Zsu

Kiskukta írta...

Szia Zsu!

Egész egyszerűen, mivel nem vágunk kétemeletes szeletet mindig csak egy emeletet így miután elfogy az első emelet levesszük az ottmaradt kartont és vágjuk tovább az alsó szintet. De ha különböző ízű a két emelet, akkor azt is meglehet csinálni, hogy a fölsőt levesszük, és tovább mindenkinek a kérése, ízlése szerint vágunk .

Timi írta...

Szia!
Nagyon szép lett ez a torta! Kislányom szülinapjára én is megsütöttem:)Bár nem lett olyan szép mint a tiéd...de a családnak nagyon tetszett...:) Köszi , hogy részletesen leírtad....egy kérdés:) Hogy bírtad egyben rátenni a nagy tortára a fondantot?A kicsire még hagyján...de nagyra nekem csak 2 részletben sikerült:)Itt megnézheted:http://jakabpetimi.blogspot.com/search/label/sz%C3%BClinap

Köszi Timi

Gáborné írta...

Szia!
Régóta böngészem az oldaladat, a tortáid csodálatosak, én is gyakran sütök, de olykor internetről "lopok" ötleteket...jövőhétvégére egy váras-hercegnős tortát kell sütnöm, arra emlékeztem, h nálad van ilyen, de én tovább mentem, vajon milyen van még?... és meglepődtem azon amikor a Te tortádat megláttam...
Itt a link: http://parentia.hu/receptek/gyerekzsur/144-varkastely-torta
Üdv: Scarlett

Névtelen írta...

Láttad ezt??
http://parentia.hu/receptek/gyerekzsur/144-varkastely-torta

scarlett írta...

Bocs h névtelenül írtam...
Régóta böngészem az oldaladat, jövőhétvégére egy váras-hercegnős tortát rendeltek, arra emlékeztem h nálad ilyen van de én kíváncsi voltam, vajon milyenek vannak még? így tovább keresgéltem míg megtaláltam ezt: http://parentia.hu/receptek/gyerekzsur/144-varkastely-torta
Teljesen elájultam a dologtól... Az órás tortát megcsináltam én is, hasonló lett, de közel sem annyira szép mint a Tiéd, de ki merném tenni az oldalamra, hiszen az ötletet ugyan loptam, de vettem a fáradságot és megsütöttem!! Üdv: Emese

Névtelen írta...

Hello,

A kakaós krémben biztos elegendö a 2ek tej? Nekem egy édes tojásizü vmi lett, ami nagyon kemény volt.
Köszi
Marianna

Kiskukta írta...

Kedves Marianna, igen, elég, mikor jól kidolgozod a margarinnal /vajjal egy habos finom, csomómentes krémet kapsz, bár tény, hogy elég sokat kell érte dolgozni. Mostanában a dobos torta krémet használom inkább, finomabb, és ha a hűtési időt leszámítja az ember, akkor sokkal gyorsabban is megvan.Ez is mehet fondant alá. Megtalálod az alaprecepteknél.

Zsike írta...

Kedves Kiskukta!
Gyönyörűek a munkáid, gratulálok! Irigylem az ügyességedet. Én is szoktam tortákat sütögetni de még formatortával és fondantos bevonattal nem próbálkoztam. Most viszont eljött mindkettő ideje... Kislányom pillangó alakú tortát rendelt tőlem a születésnapjára és nagyon szeretnék neki örömet szerezni. Ha úgy rendelném meg az nekem nem okozna akkora örömet mintha én saját magam készíteném el neki. Dehát ezt gondolom neked nem kell mondani... Esetleg Te már készítették pillangó alakú tortát? A segítségedet szeretném kérni az elkészítésben. Süssek tortalapot és abból sablonnal vágjam ki a pillangó formát? Te hogy csinálnád? Tejszínes csokoládékrémmel gondoltam tölteni és fondantal burkolni. A fondant alá pedig vajas krémet tennék.
Előre is hálásan köszönöm a segítséged!
Üdv,
Zsike

Kiskukta írta...

Kedves Zsike!
Készítettem pillangó tortát, nem is egyszer, szerintem a legegyszerűbb módját választottam készítésének, itt elolvashatod:
http://kiskukta.blogspot.hu/2012/06/pillango-torta.html

Zsike írta...

Kedves Kiskukta!
Köszönöm válaszod, írtam is neked a belinkelt pillangótortához!
Nagyon ügyes vagy, igazi tehetség!!!
Üdv,
Zsike

Angyalszárny írta...

Kedves Kiskukta!
Közben megtaláltam itt a váras tortát! Minden elismerésem, nagyon szépeket alkotsz, és biztos finomakat! :) Ha egyszer rárakom a fondantot a krémre, azért még egy kicsit tudom igazítani? Ha esetleg valami nem lenne jó? Nem ilyen nehéz tortával szeretnék próbálkozni először, de szerintem a sima tortán is gondban leszek vele..

Kiskukta írta...

Miután rátetted már csak simítani tudod.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails